onsdag 9 juni 2010

John Ajvide Lindqvist - Lilla Stjärna

Lindqvists nya bok Lilla Stjärna är riktigt obehaglig. Efter att ha läst ut den känner jag obehagskänslorna i kroppen som vägrar släppa. Senast jag kände så var efter att ha läst ”Vi måste prata om Kevin” av Lionel Shriver.

En kort sammanfattning av boken
: Lennart hittar ett spädbarn i skogen som istället för att prata kan sjunga rena toner. Han tar hem henne och placerar henne i källaren. Samtidigt på en annan plats föds en annan flicka som växer upp och känner sig utanför. Av något som liknar en slump kommer dessa två att mötas.

Berättelsen är noggrant berättad och som läsare har man egentligen ingen aning om vad som kommer ske och varför. Som blivande lärare känner jag ett stort obehag inom mig efter att ha läst den.
Det enda negativa som jag har stört mig på är att Lindqvist skriver ”sex hundra kronor” etc. Jag stör mig så fruktansvärt på det!

Men annars. Helt klart en femma i betyg. Så otäck. Så groteskt men ändå viktig på sitt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar