onsdag 2 juni 2010

Stephen King och Peter Straub - Talismanen

Spontan kommentar är var får Stephen King allt ifrån? Jag har just avslutat tegelstensboken Talismanen och är full av vördnad inför Kings berättartalang. Peter Straub har varit medförfattare men jag har aldrig läst något av honom tidigare så vet inte hur hans berättarstil är.

En kort sammanfattning av boken: Tolvårige Jack Sawyer befinner sig på hotellet Alhambra tillsammans med sin sjuka mamma. Där möter han Speedy Parker som säger att Jack måste bege sig till andra delen av USA för att hämta Talismanen som kan rädda Sawyers mamma. Parker berättar också för Jack att det finns en parallellvärld med vår; Territorierna. I Territorierna finns Sawyers mammas dubbelgångare Laura de Loessian, som liksom Sawyers mamma är sjuk och behöver hjälp av Talismanen.
Jack beger sig ut på sitt livs resa och vägen är full av elaka varelser och godhjärtade personer.

Jag gillade historien väldigt mycket vilket förvånade mig eftersom jag oftast brukar ha ganska svårt för fantasy. Boken tappar lite på att det ibland händer en massa saker samtidigt vilket gör att det kan vara svårt att följa med i händelseförloppet.
Jack Sawyer är en av mina favoritkaraktärer och jag rekommenderar den här boken väldigt varmt till alla som gillar Stephen Kings berättarstil eller som tycker om fantasy i allmänhet.
Betyg: 4.5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar